Uluğ Nutku'nun İnsan Felsefesi Çalışmaları adlı kitabı okul öğretmenleri tarafından okunarak incelemesi yapılmıştır. Bu bağlamda okul felsefe öğretmeni eğitim ve ahlaki değerlerin ortaklığı konusunu tartışmaya açmıştır. Aynı zamanda farklı ülkelerdeki eğitim sistemi ve ahlaki değerler de bu beyin fırtınasında ele alınmıştır. Okul müdür yardımcısı farklı ülkelerin eğitim değerleri ile ülkemizdeki ahlaki değerlerin ayrımını yaparken; okul coğrafya öğretmeni ise bu ülkelerin fiziki yapısı ve konumları ile ilgili ayrıntıları açıklamıştır. Bu sayede ülke sınırlarının doğru belirlenmesinin, eğitim ve ahlaki değerlerin daha iyi anlaşılmasını ortaya çıkarmıştır.
Uluğ Nutku, Türkiye'deki felsefi eğitimin en önemli ayaklarından biridir. Türkiye'deki pek çok üniversitede felsefe bölümü Uluğ Nutku önderliğinde açılmıştır. Öldüğü tarihe kadar da gençlerin felsefe eğitimine ulaşması için çaba sarf etmiştir. Felsefe öğretmeni öncelikle Uluğ Nutku hakkında bilgi vererek konuşmalarına başlamıştır. Uluğ Nutku, Türk felsefeci ve akademisyendir. Mersin ve Cumhuriyet üniversitelerinde felsefe bölümünün kurucusudur. Çalışmalarında tarihsel bağlamları içerisinde; nedensellik, bilimsellik, özgürlük, ölüm, kader, kısmet, kültür, insan, toplum, düşünme, eylem, mutluluk, amaç, bilim, inanç gibi kavramların anlamları üzerinde çözümlemeler yapmıştır. "Felsefeylemek", "Aşmaca" kavramlarını Türkçeye kazandırmıştır. 1935 yılında Sivas'ın Zara ilçesinde dünyaya geldi.
1956'da Robert Kolej'i bitirdi. 1957-1964 yıllarında İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe Bölümü'nde serbest lisans öğrenimi gördü. Sistematik Felsefe ve Mantık Anabilim Dalına kayıtlı Nutku, Felsefe Tarihi; Eski Yunan Dili ve Edebiyatı; Latin Dili ve Edebiyatı sertifikalarını aldı. 1964'de fahri asistan olarak aynı fakültenin Sistematik Felsefe ve Mantık kürsüsünde göreve başladı. 1969'da kadrolu asistan oldu. 1974'de "Yeniçağ Felsefesinde Apriori Problemi" başlıklı çalışmasıyla doktorasını verdi. 1978'de "İnsan ve İnsanlık Kavramları Üzerine Antropolojik-Etik Bir Çalışma" başlıklı teziyle doçent oldu. 1979'da doçent kadrosuna atandı. 1990'da Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Felsefe Grubu Eğitimi Bölümünün bağımsız bölüm olmasına katkıda bulundu. 1994 yılında profesör oldu. Mersin (1994) ve Cumhuriyet(2000) üniversitelerinde Felsefe Bölümlerini kurdu.
Türkiye'nin önemli felsefecilerinden olan Nutku, Cumhuriyet ve Çukurova Üniversitelerinde dersler verdi. 2002 yılında yaş haddinden emekli olduktan sonra da ders vermeyi sürdürdü. Makaleleri, Cumhuriyet Bilim Teknoloji, Felsefe Logos gibi birçok dergide yayınlandı. İngilizce, Almanca, Fransızca ve Latince bilen Nutku "Felsefeylemek" kavramını dilimize kazandırmıştır.
Nutku, 17 Kasım 2014 günü Mersin'deki evinde hayatını kaybetti.
İnsan Felsefesi Çalışmaları adlı kitap öğretmenler tarafından değerlendirilmiştir. Uluğ Nutku bu önemli kitabında eğitimin temel ayağının ahlaki değerlerin aşılanması olduğunu belirtir. Bu bağlamda da eğitim sistemlerinin ülkenin kendi ihtiyaçlarına göre oluşturulması gerektiğinin önemi belirtir. Okul öğretmenleri de Uluğ Nutku'nun bu düşüncesine hemfikir olduklarını belirtir. Çünkü farklı bir ülkenin eğitim sisteminin alınması, kimi zaman ülkemizde uygulama esnasında bir takım zorlukları da beraberinde getirir. Coğrafya öğretmeni de dünya üzerinde önemli bir yer etmiş eğitim sistemlerinin hep o ülkenin beklentileri doğrultusunda oluşturulduğunu aktarır. Örneğin PISA sınavlarında birinci olan Finlandiya, öğrencilerin ahlaki eğitimlerini de var olan eğitim sistemi ile geliştirmeye çalışır. Bu tarz örnekleri dünyadaki pek çok ülke için vermek de mümkündür. Aynı şekilde Japonya da eğitim sistemi ile örnek gösterilen ülkelerden biridir. Japon eğitim sistemi tamamen öğrencilerin ahlaki gelişimleri üzerine odaklanmıştır. Ancak bu sayede eğitimin olması gerektiği şekilde ilerlemesi sağlanır.
Okulumuz öğretmenleri farklı ülkelerdeki bu örnekleri inceleyerek, o ülkelerin ahlaki sistemleri hakkında da fikir yürütmüştür. Ayrıca öğretmenler tarafından Türk eğitim sistemindeki yeniliklerin de bu şekilde oluşturulmak istenmesi vurgulanmıştır. Özellikle son dönemlerde sık bir şekilde konuşulan eğitimdeki değişikliklerin asıl amacı Türk ahlaki yapısına uygun bir sistem oluşturmaktır. Uluğ Nutku'nun kitabında insan ve değerleri ile ilgili verdiği örnekler de bu fikri desteklemektedir. Değerlere sahip insanların öncelikli olarak eğitim hayatında bu değerleri benimsenmesi sağlanmalıdır. Öğretmenlerin konu ile ilgili görüşlerinden sonra Uluğ Nutku'nun cümlelerinden alıntı yapılarak inceleme sonlandırılmıştır. "İnsan var olanla yetinmiyor. Yetinmeyiş, var olana 'hayır' deyiş ve 'hayır' deyişle, sonunda nereye götürürse götürsün, verilmiş ve hazır olanın ötesine geçiş, zorunlu nedenlere bağlanamıyor. Bu zorunsuzluğun olumlu anlatımı, tek kelimeyle, özgürlüktür. Ahlaki eğitim ile de yetinmeme sorunu çözüme ulaşmalıdır."
Adres:
ZAFER MAH. 4 SK. İMAM HATİP LİSE BLOK NO 10 POZANTI / ADANA
Telefon
0 322 581 34 27